PENDEKATAN MULTIKULTURAL DALAM PENGAJARAN APRESIASI CERPENDI PERGURUAN TINGGI
Abstract
ABSTRACT
The study aims at describing : (1) the core of multicultural approaches in short story appreciation (SSA) of college lecturing, and (2) strategic roles of multicultural apporaches in SSA of college lecturing as the responses of ethnical, racial, and religion issues (include social goups). The study described that the core of multicultural approaches in SSA of college lecturing contains four level, (1) contribution, (2) addition, (3) transformation, and (4) social action. Each approach specified into receptive level and productive level as two main steps of SSA. The strategic role of multicultural apporach in SSA of college lecturing, as the responses of ethnical, racial, and religion issues (include social goups), can be identified as, (1) the source of information related to integration of multicultural values of short story, (2) the college student’s prespective and knowledge multicultural enricher, (3) the supplier of various understanding of multicultural values in short story from each different peroid, and (4) the improver of students’s critical thinking meanwhile observing latest phenomenon interact to multicultural values or on the resiprocal way.
Keywords: multicultural approach, short story appreciation, college lecturing
ABSTRAK
Tujuan kajian ini adalah mendeskripsikan (1) hakikat pendekatan multikultural dalam apresiasi cerpen di perguruan tinggi dan (2) peran strategis pendekatan multikultural dalam apresiasi cerpen di perguruan tinggi sebagai respon terhadap isu sensitif SARA. Kajian ini menggambarkan bahwa pendekatan multikultural dalam apresiasi cerpen di perguruan tinggi dilaksanakan dengan mengacu pada empat pendekatan multikultural yang terdiri atas: (1) kontribusi, (2) adisi, (3) transformasi, dan (4) aksi sosial. Keempat pendekatan tersebut dirinci pada tahap apresiasi cerpen baik pada tahap reseptif maupun produktif. Adapun peran strategis pendekatan multikultural dalam apresiasi cerpen di perguruan tinggi adalah sebagai: (1) pemberi informasi yang berhubungan dengan pemerolehan nilai-nilai multikultural dalam cerpen, (2) pemerkaya pandangan atau wawasan multikultural mahasiswa, (3) pemberi ragam pemahaman nilai-nilai multikulturalisme dari tiap zaman yang melahirkan cipta cerpen, dan (4) pengembang sikap kritis mahasiswa dalam mengamati perkembangan zaman sejalan dengan konsep nilai multikulturalisme baik dalam cerpen maupun dalam hubungan timbal baliknya.
Kata kunci: pendekatan multikultural, pengajaran apresiasi cerpen, perguruan tinggi
Refbacks
- There are currently no refbacks.